درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

  • ۰
  • ۰

آبسه و فیستول چیست

با توجه به اینکه آبسه و فیستول مقعدی هر دو بیماری‌های عفونی هستند و گاهی علائمی مشابه ایجاد می‌کنند، ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. آبسه مقعدی (پری آنال) یک حفره عفونی پر از چرک است که در نزدیکی مقعد یا رکتوم یافت می‌شود. فیستول مقعدی یک مسیر یا تونل بین پوست در قسمت بیرونی باسن (مقعد) و کانال مقعد در داخل است. انواع مختلفی از فیستول‌ها از نسبتاً ساده تا یک شبکه انشعاب پیچیده از مسیرها وجود دارد. برخی از فیستول ها ممکن است عضلات مسئول کنترل روده (اسفنکتر) را درگیر کنند و نوع این بیماری در هر فردی متفاوت است.

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی معمولا با فاصله کم و در نزدیکی مقعد ایجاد می‌شود. به طور معمول، نسبتاً سریع بوجود می‌آید و باعث درد در رکتوم یا مقعد همراه با تب، لرز و به طور کلی احساس ناخوشی می‌شود. ممکن است تورم و التهاب دردناکی در کنار مقعد یا مسیر پشت وجود داشته باشد.

علت آبسه پری آنال چیست؟

فقط در داخل مقعد غدد کوچکی وجود دارد. هنگامی که این غدد مسدود می‌شوند، ممکن است عفونی شوند و آبسه ایجاد شود. آبسه ناشی از عفونت حاد در غدد مقعدی است، زمانی که باکتری یا ماده خارجی از طریق غده وارد بافت می‌شود. برخی شرایط - برای مثال کولیت یا سایر التهابات روده گاهی اوقات می‌توانند این عفونت‌ها را بیشتر کنند.

فیستول چیست؟

فیستول مقعد تقریباً همیشه نتیجه یک آبسه قبلی است. فیستول غده مقعدی که قبلاً عفونی شده است را به پوست بیرون از مقعد متصل می‌کند. علائم شامل ترشح مداوم از دهانه یا سینوس نزدیک مقعد است. ممکن است در محل تخلیه آبسه پری مقعدی ایجاد شود.

علائم آبسه و فیستول چیست؟

آبسه مقعدی معمولا با علائم درد و تورم در اطراف مقعد همراه است. همچنین ممکن است افراد دچار خستگی، تب و لرز شوند. علائم مربوط به فیستول عبارتند از:

  • ترشح چرک برای سوراخ نزدیک مقعد (ترشح ممکن است درد را تسکین دهد)
  • درد و ناراحتی در ناحیه مقعد
  • تحریک پوست اطراف مقعد
  • دفع مقداری خون همراه با ترشحات
  • تب
  • به طور کلی تغذیه ضعیف (ناراحتی)

آیا آبسه همیشه فیستول می‌شود؟

حدود 1/3 از بیمارانی که دچار آبسه می‌شوند، پس از درمان اولیه هرگز آبسه دیگری نخواهند گرفت. اما یک سوم آبسه‌های بیشتری خواهند داشت. در نهایت، حدود 1/3 از آبسه‌های مقعدی منجر به ایجاد فیستول می‌شود. متاسفانه، واقعاً هیچ راهی برای پیش بینی این اتفاق وجود ندارد.

آبسه و فیستول پری آنال چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

معمولاً هر یک از این بیماری‌ها را می‌توان با معاینه بالینی دقیق توسط متخصص تشخیص داد. در مواردی، ممکن است نیاز به انجام اسکن‌های تخصصی (مانند MRI، سی تی اسکن یا سونوگرافی) باشد، یا ممکن است نیاز باشد متخصص شما را برای معاینه تحت بیهوشی به منظور ارزیابی کامل ناحیه مقعدی بیاورد.

 

https://b2n.ir/d35840

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی