درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عارضه پیچ خوردگی روده یک اتفاق غیر طبیعی است که در روده کوچک یا بزرگ رخ می‌دهد و باعث انسداد کامل یا ناقص روده می‌شود. این انسداد منجر به قطع جریان خون قسمت درگیر در روده شده و به همین دلیل این بیماری خطرناک تلقی می‌شود. برای پیشگیری از عوارض خطرناک پیچ خوردگی روده یا اصطلاحا ولولوس، نیاز به تشخیص و درمان سریع می‌باشد. 

در واقع این بیماری یک وضعیت اورژانسی است و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند عملکرد روده را مختل کند و باعث از بین رفتن بافت قسمتی از روده که درگیر این بیماری است شود. طبق تحقیقات انجام شده، پیچ خوردن روده کوچک در کودکان و پیچ خوردن روده بزرگ (volvulus) در بزرگسالان اتفاق می‌افتد که به آن ولولوس سیگموئید هم گفته می‌شود.

علل ایجاد ولولوس در کودکان و بزرگسالان چیست؟
پیچ خوردگی روده کوچک در کودکان و نوزادان اغلب به دلیل مشکلی در شکل گیری روده ها و قرار گرفتن آنها در محل اشتباه اتفاق می‌افتد. این ناهنجاری در نهایت منجر به ایجاد انسداد و پیچ خوردگی روده کوچک می‌شود.

اما ایجاد این بیماری در بزرگسالان می تواند دلایل مختلفی مثل یبوست مزمن، بزرگ شدن روده بزرگ، چسبندگی‌های شکمی که معمولا در نتیجه عمل های جراحی اتفاق می‌افتد، اتصال باریک در پایه روده، بارداری، سن بالا و عوامل مشابه دیگر باشد. همچنین احتمال ابتلا به این عارضه در افرادی که مدام در بستر هستند و تحرک کمی دارند، به دلیل حرکات روده ای نامنظم بیشتر است.

علائم پیچ خوردگی روده و تشخیص این بیماری
معمولا علائم پیچ خوردگی روده یا ولولوس به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کند و نیاز به فوریت های پزشکی است. شایع ترین علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

احساس تهوع
استفراغ
درد شکمی شدید
تورم و حساسیت شکم
مدفوع خونی
تشنج
مهم ترین امر تشخیص و اقدامات درمانی به موقع برای درمان پیچ خوردگی روده است. بعد از ارجاع بیمار به اورژانس و بررسی علائم و سابقه پزشکی او، دکتر معالج انجام آزمایشات زیر را تجویز می‌کند:

اشعه ایکس - ولولوس
آزمایش مدفوع برای بررسی وجود خون
اشعه ایکس برای بررسی نواحی مختلف شکم
آزمایش خون
سیگموئیدوسکوپی
گزینه های درمان ولولوس 
معمولا سریع ترین راه برای درمان پیچ خوردگی روده عمل جراحی است. برای از بین بردن ولولوس روده با جراحی، ابتدا پزشک برش کوچکی در شکم و در نزدیکترین ناحیه به پیچ خوردگی ایجاد می‌کند تا آن را برطرف کند.

اگر در اثر پیچ خوردگی شدید، بخشی از روده به دلیل عدم جریان خون از بین رفته باشد، پزشک حین جراحی آن قسمت را خارج می‌کند. در نهایت روده به حالت طبیعی خود برمی‌گردد و جریان خون مجدد به ناحیه مورد نظر می‌رسد.

 

منبع: https://bit.ly/33Vph6E

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

زیبایی بینی بدون جراحی یک روش جالب و در دسترس بیمارانی است که مایلند حالت بینی خود را بدون انجام جراحی های گسترده و برش های عمیق ، بهبود ببخشند. فواید زیبایی بینی بدون جراحی ، دارای نتایج سریع تر و شفابخشی زودتر بدون درد و یا با درد کمتر می‌باشد.

زیبایی بینی بدون جراحی

زیبایی بینی بدون جراحی از مواد تزریقی بوتاکس ، رستیالن یا رادیس استفاده می کند تا شکل بینی را اصلاح کند . این فیلرها یا پرکننده ها برعکس پروسه جراحی به بیماران اجازه می دهند تا سریع تر به نتایج مورد نظر دست پیدا کنند . زمانی که ناتعادلی موجود در بینی کم باشد، از این روش برای اصلاح فرم بینی استفاده می کنند که باعث به دست آمدن نتایج جذابی خواهد شد.

بیمارانی که به فکر جراحی بینی هستند ، شاید از این که بفهمند مورد خوبی برای زیبایی بینی بدون جراحی هستند، خوشحال شوند . این نوع درمان مشهور جایگزین بسیار مناسبی برای رینوپلاستی می باشد.

زیبایی بینی در 15 دقیقه

زیبایی بینی با بوتاکس یک روش فوق العاده آسان و سریع است که فقط 15 دقیقه زمان می برد و بینی شما را شکل می دهد و در نتیجه ظاهر کلی چهره شما نیز بهبود پیدا می کند و اعتماد به نفستان بالا می رود . بیمار در طول این پروسه 15 دقیقه ای می تواند یکی از سه مواد نامبرده را استفاده کند.

طبیعتا این تزریقات برای از بین بردن قوس بینی و چروک های صورت استفاده می شوند.

عمل زیبایی بینی بدون جراحی کاملا بدون درد است و در یک ملاقات کوتاه تمام می شود.

با تزریق موادی مثل بوتاکس در مکان های خالی ، بینی شما کاملا استاندارد و زیبا جلوه می کند . البته بعضی از بیماران می ترسند که بینی آن ها بزرگ تر شود اما صاف شدن قوس باعث زیباتر شدن چهره آنان خواهد شد.

زیبایی بینی بدون جراحی یک گزینه عالی برای بیمارانی است که از جراحی می ترسند.

گزینه های مناسب برای زیبایی بینی بدون جراحی

  1. بیمارانی که از جراحی می ترسند و به دلایل مختلف مثل هزینه بالا نمی خواهند جراحی کنند ، گزینه خوبی برای این پروسه می باشند .
  2. افرادی که کمی قوس و یا ناهمواری روی بینی خود دارند ، گزینه مناسبی هستند.
  3. متاسفانه افرادی که بینی های بسیار بزرگی دارند و خواهان کاهش سایز می باشند، نمی توانند از این پروسه استفاده کنند.
  4. این پروسه قادر به کوچک کردن بینی و یا از بین بردن ناقرینگی های بزرگ در آن نیست.
  5. افرادی که به علت قوس بینی دچار افسردگی شده اند نیز گزینه مناسبی برای این پروسه هستند.
  6. این پروسه همچنین شبیه به لیفتینگ بینی عمل می کند زیرا می تواند لبه ها و پره های بینی را نیز کمی بالا بکشد و شکل گرد آن را از بین ببرد.

منبع: http://panah-mag.blogfa.com/

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

پروکتوسکوپی (Proctoscopy) که با نام رکتوسکوپی هم شناخته می‌شود یکی از روش های تشخیص بیماری‌های انتهای روده بزرگ و ناحیه مقعد است که طی آن با استفاده از یک لوله انعطاف‌پذیر و باریک داخل رکتوم را معاینه می‌کنند. این روش تشخیصی معمولا با بی حسی انجام می‌شود اما ممکن است بیمار تا حدی درد و فشار را احساس کند. بیهوشی تنها با خواست بیمار انجام می‌شود.

در چه مواقعی پروکتوسکوپی انجام می‌شود؟

اگر فرد علائمی داشته باشد که باعث شود پزشک به بیماری خاصی مشکوک شود، احتمال تجویز این آزمایش برای تشخیص یا رد احتمال بیماری وجود دارد. پروکتوسکوپی معمولا برای بررسی بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

  • تورم و التهاب رکتوم
  • بررسی دلایل خونریزی مقعدی
  • نمونه برداری از بافت روده یا مقعد
  • تشخیص دیورتیکولیت
  • بررسی بیماری بواسیر یا هموروئید داخلی
  • پولیپ ها و سرطان مقعد و کولورکتال
  • مشکلاتی مثل انسداد روده
  • معاینه ناحیه مقعد بعد از جراحی
  • بررسی علل ایجاد پرولاپس

کارهایی که قبل از پروکتوسکوپی لازم است انجام شود

آمادگی قبل از رکتوسکوپی بسیار در نتیجه آزمایش تاثیرگذار است، به همین دلیل باید حتما به این موارد عمل کنید:

  • در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، پزشک خود را در جریان بگذارید
  • همچنین پزشکتان را از داروهایی که مصرف میکنید مطلع کنید
  • یک شب قبل از انجام این آزمایش از خوردن حبوبات، لبنیات و سبزیجات خودداری کنید
  • همچنین از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکلی قبل از آزمایش خودداری کنید
  • تا حد ممکن از غذاهای ملین استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید

مراحل انجام این آزمایش

در ابتدا پزشک با انگشت ناحیه مقعد را بررسی می کند تا وجود هرگونه ضایعه را تشخیص دهد. سپس با استفاده از بی حسی موضعی لوله پروکتوسکوپ که در انتهای آن یک دوربین متصل است وارد مقعد می‌شود و این امکان را به پزشک می دهد که نواحی داخلی را به خوبی بررسی کند.

پروکتوسکوپ با دمیدن هوا به داخل مقعد باعث می شود داخل کانال رکتوم به خوبی قابل مشاهده باشد.
در صورت نیاز ممکن است پزشک در حین انجام این آزمایش، نمونه برداری هم انجام دهد که به آن بیوپسی می‌گویند.
معمولا احساس نیاز به تخلیه روده طی این آزمایش احساس می شود و این امری طبیعی است.
حداکثر زمان لازم برای پروکتوسکوپی 10 دقیقه است و دوران نقاهت این روش هم بین یک تا دو روز است.

 

منبع مقاله: https://bit.ly/3iBh5wl

 

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

آشنایی با بیماری بواسیر در زنان و علل شایع آن

بر اساس تحقیقات انجام شده بیماری بواسیر در زنان شایع تر از مردان است که علت این امر را می‌توان تفاوت در آناتومی بدن زن و مرد دانست. می‌دانیم که بواسیر یا هموروئید به گشاد شدن و ایجاد تورم در رگ‌های داخلی و خارجی مقعد اطلاق می‌شود. زنان به دلیل تجربه هایی مثل بارداری و زایمان، داشتن رابطه مقعدی، تغییرات هورمونی نزدیک به عادت ماهانه و … بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

علائم این بیماری در هر فردی متفاوت است اما شایع ترین نشانه‌های هموروئید در زنان شامل خونریزی از مقعد، احساس درد بعد از دفع مدفوع، بیرون زدگی، التهاب و تورم می‌باشد. تنها حدود پنج درصد از عارضه‌های هموروئیدی بدون جراحی و با دارو درمان می‌شوند.

در ادامه علل ایجاد این عارضه در زنان را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال بهترین روش‌های درمان بواسیر هستید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی

هورمون‌ها بر عملکرد اندام های مختلف بدن تاثیرگذارند و در دوره‌های متفاوت زندگی مثل زایمان، بارداری ،قبل از قاعدگی و یائسگی دچار تغییراتی می‌شوند که کاملا طبیعی است. 

تاثیر تغییرات هورمونی بر متابولیسم کلی بدن، ممکن است یکی از علل ایجاد بواسیر در زنان باشد. ابتلا به یبوست گاهی بخاطر تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و یبوست رابطه ای مستقیم با هموروئید دارد. در حقیقت یبوست و سختی مدفوع فشار زیادی را به مقعد وارد می‌کند و باعث ایجاد آسیب در رگ‌های دیواره مقعد و در نهایت بواسیر یا هموروئید می‌شود.

رابطه مقعدی

برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد، مشکلات زیادی برای بدن به همراه دارد. این امر باعث ایجاد فشار بیش از اندازه در دیواره و عضلات اسفنکتر مقعد و در نهایت منجر به ایجاد آسیب‌های جدی می‌شود.

این آسیب در عضلات اسفنکتر حتی می‌تواند باعث بروز بی اختیاری در کنترل مدفوع شود. رابطه مقعدی در صورت تکرار یکی از عوامل اصلی ایجاد بواسیر در زنان به شمار می‌رود.

 

مشاهده ادامه مطلب بواسیر در زنان در کلینیک پایتخت

 

مطالب مشابه:

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

گل مژه از مشکلات شایعی است که ممکن است هر فردی آن را در طول زندگی تجربه کند. این بیماری به معنی ایجاد توده ای متورم بر روی پلک است که در اثر آلودگی ایجاد می شود. گل مژه نیاز به درمان فوری دارد زیرا صورت باقی ماندن عفونت به مدت طولانی می تواند نابینایی را به دنبال داشته باشد. این مقاله به بررسی گل مژه و معرفی راهکار درمان گل مژه می پردازد :

گل مژه چشم

گل مژه چشم التهاب حاد یا آبسه غده های چربی در انتهای مژه ها می باشد که عاملی باکتریایی دارد. این عفونت موجب بروز توده های متورم، قرمز رنگ، حساس و دردناک در پلک می شود. گل مژه چشم پس از طی چندین روز در نقطه ای مشخص متراکم شده و سرباز می کند. اما بهتر است خود فرد اقدام به تخلیه آن نکند. این بیماری به طور معمول در طی چند روز برطرف می شود، ولی اگر بهبودی حاصل نشود، نیاز به درمان های پزشکی تهاجمی مانند جراحی و تخلیه دارد. افراد مستعد آکنه بیشتر در معرض گل مژه چشم قرار دارند.

نشانه های گل مژه چشم

نشانه های گل مژهگل مژه چشم می تواند علائم و نشانه های مختلفی را به همراه داشته و یا در افراد مختلف به شکلی متفاوتی ظاهر شود. همچنین برخی از افراد تا بروز کامل گل مژه چشم از آن اطلاعی ندارد. برخی از علائم گل مژه چشم عبارتند از :

  • توده ای متورم بر روی پلک یا اطراف چشم
  • حساسیت چشم
  • خارش و سوزش پلک
  • قرمزی
  • درد
  • حس ناراحتی و سنگینی پلک به خصوص هنگام پلک زدن
  • پوسته پوسته شدن پلک
  • ترشح
  • تغییر رنگ

عامل گل مژه چشم

انتقال آلودگی به طرق مختلف و در داخل چشم را میتوان عامل گل مژه چشم معرفی کرد. برخی از رفتار ها که می تواند موجب انتقال آلودگی شود، به این شرح است :

  • میکروب استافیلوکوک
  • مسدودیت غده چشم
  • لنز آلوده
  • بلفاریت (ورم پلک) مزمن
  • باقی ماندن لوازم آرایش به مدت طولانی در چشم
  • استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • لمس چشم با دست های آلوده

برخی از عوامل ریسک ابتلا به گل مژه چشم را افزایش میدهد؛ این عوامل عبارتند از :

  • سابقه گل مژه چشم
  • عدم رعایت بهداشت
  • مشکلات پوستی
  • مشکلات ترشح چربی از غدد

منبع: بیچشک

  • darman blog