درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا راهی برای درمان کیست مویی بدون جراحی وجود دارد؟

 

با توجه به اینکه کیست مویی یک عارضه عفونی است، درمان این عارضه ارتباط مستقیمی با زمان مراجعه بیمار به پزشک و نوع بیماری دارد. باید خاطر نشان کرد که تنها راه درمان قطعی کیست مویی یا پیلونیدال جراحی و لیزر است و هرچقدر درمان کیست مویی بیشتر به طول بیانجامد، بیمار درد و ناراحتی بیشتری را تجربه می کند.

درباره بیماری

سینوس پیلونیدال (PNS) یک سوراخ یا تونل کوچک در پوست است که معمولا با مایع یا چرک پر می شود و باعث تشکیل کیست یا آبسه می شود. این عارضه معمولا در شکاف بالای باسن (روی دنبالچه) رخ می دهد و داخل آن پر از مو و مواد زائد است. کیست مویی دردناک است و گاهی با ترشح چرک و خون از سوراخ هایی که در سطح پوست ایجاد می کند، نمایان می شود.

روش های مختلفی برای عمل جراحی و تخلیه عفونت این عارضه وجود دارد که در حال حاضر عمل سرپایی کیست مویی با لیزر یکی از پرطرفدارترین این روش هاست. در عمل لیزر، برش ایجاد شده وسیع نیست و در آن آبسه و عفونت سینوس تخلیه و موها خارج می شوند و بعد حفره کاملا شستشو داده می شود.

درمان کیست مویی با لیزر و بدون جراحی

روش درمان کیست مویی با لیزر و بدون جراحی به عنوان یکی از نوین ترین روش های درمان این عارضه شناخته می شود که بصورت سرپایی و معمولا در مطب پزشک انجام می شود. لیزر کیست مویی یک روش امن برای درمان این عارضه شناخته می شود که تا حد زیادی جایگزین جراحی شده و تاکنون رضایت بیش از ۹۰ درصد بیماران را جلب کرده است.

در عمل سرپایی لیزر کیست مویی با استفاده از اشعه یکپارچه لیزر، اقدام به تخلیه و برداشتن بافت کیست مویی می کنند. برشی که در روش لیزر ایجاد می شود معمولا جزئی است و در مقایسه با عمل جراحی در زمان سریع تری ترمیم می شود. البته این موضوع به میزان پیشرفت عفونت و وسعت بیماری هم وابسته است.

بیمارانی که ترس از عمل جراحی و اتاق عمل دارند یا نگران عودهای مکرر یا عوارض جراحی هستند، روش لیزر درمانی را انتخاب می کنند. درمان کیست مویی با لیزر، با بی حسی موضعی انجام می شود و مدت زمان انجام آن کمتر از ۳۰ دقیقه است و بیمار بلافاصله بعد از عمل می تواند به منزل برگردد.

آیا راهی برای درمان کیست مویی بدون جراحی وجود دارد؟

 

برای لیزر کیست مویی در تهران به کجا مراجعه کنیم؟

تخصص و تجربه پزشک و دستگاه های مورد استفاده در روش لیزر، تاثیر زیادی در نتیجه عمل دارند که باید به آنها توجه شود. درمان کلینیک یکی از مراکز تخصصی لیزر کیست مویی در تهران است که تمامی عمل ها توسط دکتر متخصص علیرضا زارعی انجام می شود و این کلینیک تاکنون بیش از هزاران رضایت بیمار را داشته است.

 

مزایای عمل سرپایی کیست مویی در مقایسه با جراحی

بخشی از مهم ترین مزایای عمل سرپایی لیزر کیست مویی به شرح زیر است:

  • کاهش میزان خونریزی: به علت انعقاد خون و بسته شدن عروق کوچک توسط لیزر، خونریزی حین عمل کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به حداقل می رسد.
  • ترمیم عصب های قطع شده حین عمل کیست مویی با لیزر
  • کاهش احساس درد
  • از بین رفتن ریشه های احتمالی باقی مانده از بیماری، چرا که دی اکسید کربن هنگامی که به بستر زخم تابانده می شود به عمق آن نفوذ کرده و باعث از بین رفتن ریشه های باقی مانده احتمالی حین لیزر کیست مویی خواهد شد.
  • درمان با لیزر در یک جلسه نیم ساعته انجام می شود و بیمار بدون نیاز به بستری و گذراندن دوران نقاهت، در سریع ترین زمان به بسیاری از فعالیت های خود باز می گردد.
  • همچنین روش لیزر از دقت بالایی برخوردار است و برخلاف جراحی هیچ عوارضی به همراه ندارد

هزینه درمان کیست مویی

هزینه درمان کیست مویی با لیزر شامل پوشش بیمه تامین اجتماعی نیست. اما بسته به نوع بیمه تکمیلی تان، معمولا بخشی از این هزینه توسط بیمه تکمیلی به شما پرداخت می شود.

چون عمل لیزر کیست مویی کمتر از ۶ ساعت طول می کشد و بصورت سرپایی انجام می شود، تحت پوشش بیمه عادی نیست اما هزینه آن با جراحی کیست مویی تفاوت چندانی ندارد و نیازی به نگرانی نیست. همچنین اگر قبل از عمل عضویت یک بیمه تکمیلی را داشته باشید، ممکن است بخشی از هزینه لیزر کیست مویی را دریافت کنید.

برای تعیین هزینه لیزر نیاز به انجام معاینه و بررسی شرایط بیماری هم می باشد. زیرا باید میزان پیشرفت عفونت بیماری و وسعت کیست مویی تشخیص داده شود. همچنین هزینه لیزر کیست مویی در تهران و سایر شهرها می تواند متفاوت باشد، زیرا عوامل مختلفی مثل دستمزد پزشک و کلینیک هم در تعیین این هزینه تاثیر گذارند.

درمان کیست مویی از طریق جراحی

جالب است بدانیم که امروزه در مورد وسعت برداشتن کیست مویی (سینوس مویی) و اینکه چه اقدامی را باید در مورد محل جراحی انجام داد، بین جراحان اختلاف نظر وجود دارد. به عبارت ساده تر اگر بیمار در مراحل اولیه ایجاد کیست به پزشک مراجعه کند و همچنین اندازه کیست کوچک باشد، می توان آن را برداشت و به طور اولیه بخیه زد و زخم را ساده بست.

اما در صورت بروز کیست خیلی بزرگ یا عفونی دیگر نمی توان آن را پانسمان کرد، چرا که زخم دچار مشکل و عفونت می شود. از همین رو پس از برداشتن ضایعه، محل جراحی بخیه زده نمی شود و باز می ماند تا خود به خود و از داخل ترمیم شود. باز گذاشتن محل عمل ریسک عفونت را کاهش می دهد.

بنابراین برای عمل جراحی کیست مویی مزمن می توان از دو طریق عمل بسته و باز اقدام نمود که در ادامه به شرح تفصیلی آن می پردازیم:

جراحی باز

این عمل با بی حسی موضعی، نخاعی و یا بیهوشی عمومی صورت می گیرد. همچنین در این روش بافت حاوی کیست به طور کامل خارج خواهد شد، چرا که در صورت عدم خروج کامل کیست احتمال بازگشت مجدد بیماری وجود خواهد داشت.

به همین خاطر می توان از تزریق مواد رنگی قبل از شروع عمل کمک گرفت تا مسیر سینوس بطور دقیق مشخص شود. البته این اقدام معمولا انجام نمی شود، زیرا این احتمال وجود دارد که حین جراحی مواد رنگی منتشر شود و منجر به وسعت غیر ضروری عمل شود .

بعد از خارج کردن کیست، محل جراحی باز گذاشته می شود و با گاز استریل پر خواهد شد. بعد از عمل هر روز باید اقدام به تعویض پانسمان و گاز استریل نمود و همچنین بهتر است زخم را با سرم نمکی شست و شو داد.

جالب است بدانید برای بسته شدن محل جراحی می توان از ژل یا پمادهای تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت. سپس زخم باید مجددا با گاز مرطوب پر شود. زخم ممکن است در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نبوده و عفونی نیست.

اگر داخل زخم با گاز پر نشود ترشحات در این محل جمع شده و بوی بد می گیرد. قبل از انجام پانسمان بیمار می تواند حمام کرده و داخل زخم را شستشو دهد یا در وان آب گرم و نمک یا کمی بتادین بنشیند. در این روش بعد ازگذشت دو الی سه ماه زخم ترمیم خواهد شد.

 

www.forsatnet.ir/14010217-7.html

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

با توجه به سبک زندگی و تغذیه جوامع امروزی، آمار ابتلا به بیماری‌هایی مثل بواسیر یا هموروئید هر روز در حال افزایش است. این بیماری که به عنوان یکی از شایع ترین عارضه‌های نشیمنگاهی شناخته می‌شود، بیشتر از نیمی از مردم را درگیر می‌کند. با توجه به علائم آزاردهنده بواسیر، لازم است تا این بیماری در مراحل اولیه درمان شود. 

اما دغدغه بسیاری از بیماران خجالت و ترس از مراجعه به دکتر و عنوان کردن علائم و شرایطی است که تجربه می‌کنند. همچنین بیماران معمولا نمی‌دانند که برای درمان بواسیر باید به چه پزشکی مراجعه کنند؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

بیماری بواسیر یا هموروئیدبیماری بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید یک مشکل رایج است و به معنی ایجاد تورم و التهاب در رگ‌های انتهای رکتوم و مقعد است. واریسی شدن عروق مقعد تقریبا برای 50 درصد از مردم یکبار در طول زندگیشان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بواسیر را به عنوان یکی از شایع ترین بیماری‌های نشیمنگاه می‌شناسند. معمولا علت عمده ایجاد این عارضه سبک زندگی غلط و وارد شدن فشار زیاد به ناحیه مقعد است. 

عواملی مثل یبوست مزمن، اسهال طولانی مدت، رابطه مقعدی، وزن زیاد، بی تحرکی، بارداری و زایمان به عنوان علت هموروئید شناخته می‌شوند. اگر عروق آسیب دیده و متورم در داخل مقعد باشند، بواسیر داخلی و در صورتیکه در خارج و اطراف مقعد قرار داشته باشند بواسیر از نوع خارجی است.

علائم هموروئید داخلی و خارجی

می‌توان گفت هر فردی با توجه به نوع و شدت بیماری بخشی از علائم این عارضه را تجربه می‌کند. معمولا اولین نشانه‌ای که افراد مبتلا به هموروئید داخلی با آن مواجه می‌شوند، خونریزی از مقعد است. البته هموروئید داخلی به چهار درجه مختلف تقسیم می‌شود و با توجه به شدت بیرون زدگی، گرید بواسیر از یک تا چهار تعیین می‌شود.

سایر علائم بواسیر که شدت آنها در نوع خارجی بیشتر است شامل موارد زیر است:

  • احساس درد و التهاب در ناحیه مقعد
  • خارش مقعد
  • توده های سخت در نزدیکی مقعد که حساس و دردناکند
  • احساس درد هنگام نشستن
  • خونریزی از رکتوم
  • احساس دفع ناکامل مدفوع

برای درمان هموروئید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اغلب افراد پس از مشاهده علائم به پزشک عمومی مراجعه می کنند. که البته برای کاهش هزینه ها می‌توانید این مرحله را حذف کرده و در ابتدا با متخصص گوارش مشورت نمایید. متخصص گوارش می‌تواند تمامی بیماری‌های مرتبط با گوارش از جمله بواسیر را درمان نماید.

به علاوه یکی از بهترین پزشک‌ها برای درمان بواسیر، دکتر متخصص جراح یا جراح عمومی است که تخصص و تجربه لازم در این زمینه را داشته باشد و نیز از روش‌های نوین درمانی استفاده نماید.

انتخاب پزشک مجرب موجب می‌شود، فرآیند بهبود و تشخیص هرچه سریع تر صورت گرفته و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. در مقابل انتخاب پزشک اشتباه، روند درمان می‌تواند با مشکلاتی جدید روبه رو شود.

بهترین زمان برای مراجعه و مشورت با پزشک متخصص درست بعد از شروع علائم و قبل از شروع درمان های خانگی است. زیرا ممکن است این روش‌ها نه تنها علائم را بهبود نبخشد، بلکه موجب تشدید آنها نیز گردد.

پیشنهاد میکنیم برای معاینه و درمان به دکتر بواسیر یا هموروئید در تهران مرکز درمان کلینیک که بصورت تخصصی در زمینه درمان بیماری های مقعد و نشیمنگاه با لیزر فعالیت داشته، مراجعه نمائید.

آزمایشات و تشخیص

پزشک برای تشخیص بواسیر در مرحله اول معاینه بالینی انجام می‌دهد. در صورتی که هموروئید خارجی باشد به راحتی با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. اما برای تشخیص بواسیر داخلی نیاز به انجام معاینات دقیق تر و بررسی داخل مقعد است. حتی در صورت نیاز ممکن است آزمایشات زیر انجام شود:

معاینه دیجیتال رکتوم: پزشک شما یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را وارد مقعد می‌کند تا وریدهای متورم را احساس کند.

آنوسکوپی: دکتر از یک آنوسکوپ (لوله روشن) برای مشاهده پوشش مقعد و رکتوم استفاده می‌کند.

سیگموئیدوسکوپی: ارائه دهنده شما از یک سیگموئیدوسکوپ (لوله روشن با دوربین) برای مشاهده داخل قسمت پایینی (سیگموئید) کولون و رکتوم استفاده می‌کند. انواع روش ها شامل سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر و سیگموئیدوسکوپی سخت (پروکتوسکوپی) است.

دکتر شما همچنین ممکن است یک کولونوسکوپی برای تایید یافته های سایر آزمایش ها یا بررسی علائم سرطان روده بزرگ انجام دهد. این آزمایش معمولا با بیهوشی انجام می‌شود.

بهترین راه‌های درمان بواسیر

روش‌های زیادی برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد که با توجه به شدت پیشرفت بیماری باید یکی از آنها را انتخاب کرد.اگر هموروئید شما از نوع درجه یک باشد، ممکن است با رعایت برخی نکات مربوط به تغذیه و سبک زندگی و مصرف دارو و پماد هموروئید تا حدی بهبود یابد. اما راه مطمئن و همیشگی برای درمان بواسیرهای پیشرفته، جراحی و لیزر است.

زیرا عروق هموروئید باید بطور کامل و ریشه ای درمان شوند و اگر بیرون زدگی و برآمدگی در اثر ابتلا به این بیماری ایجاد شده، باید توسط لیزر و جراحی بطور کامل حذف شود.

البته روش‌های جراحی بواسیر با ریسک بروز مشکلاتی مثل آسیب به عضلات اسفنکتر و بروز بی اختیاری، احتمال عفونت و عود مجدد بواسیر همراه است.

اما لیزر هموروئید یک روش نوین و قطعی برای از بین بردن این بیماری است که هیچ یک از عوارض عمل جراحی را به همراه ندارد و در زمانی کمتر از یک ساعت و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

چه افرادی بیشتر در معرض این بیماری هستند؟

بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی روی رگ‌های اطراف مقعد شما وارد می‌شود. علل و عوامل خطر احتمالی عبارتند از:

  • زور زدن در طول اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت به خصوص روی توالت
  • داشتن یبوست یا اسهال مزمن
  • داشتن سابقه خانوادگی هموروئید
  • انجام مداوم بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیت هایی که بدن شما را تحت فشار قرار می دهد
  • داشتن چاقی
  • داشتن آمیزش جنسی مقعدی که می تواند هموروئید را تحریک کند
  • باردار بودن (بزرگ شدن رحم به ورید روده بزرگ فشار می آورد و باعث برآمدگی آن می شود)
  • سن بالای 50 سال

راه‌های پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از هموروئید این است که مدفوع خود را نرم نگه دارید تا به راحتی دفع شود. برای پیشگیری از هموروئید و کاهش علائم این بیماری، نکات زیر را رعایت کنید:

مواد غذایی پرفیبر مثل میوه، سبزیجات و غلات بیشتری بخورید. انجام این کار مدفوع را نرم می کند و حجم آن را افزایش می دهد که به شما کمک می کند از زور زدن هایی که می‌تواند باعث هموروئید شود جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا دچار نفخ نشوید.

 

دکتر بواسیر یا هموروئید

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

تجربه علائم آزاردهنده‌ای مثل درد، سوزش و خارش مقعدی برای هر فردی ناخوشایند است و تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی می‌گذارد. بسیاری از بیمارانی که چنین علائمی را تجربه می‌کنند، از مراجعه به پزشک و عنوان کردن آن خجالت می‌کشند. در حالی که هر چقدر زودتر برای شناسایی علت و درمان عارضه‌ای که منجر به چنین علائمی شده اقدام کنید، کار شما آسان تر است.

عمل جراحی شقاق

یکی از بیماری‌های شایع ناحیه مقعد که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، بیماری شقاق یا فیشر مقعدی است. این بیماری دردناک علائمی ایجاد می‌کند که معمولا تحمل آن برای افراد مشکل است و اگر به موقع درمان نشود، نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. در ادامه بیماری شقاق، علائم نوع حاد و مزمن و روش‌های عمل جراحی این عارضه آشنا می‌شوید:

بیماری شقاق یا فیشر

کانال مقعد یک لوله کوتاه است که توسط ماهیچه و عضلات اسفنکتر در انتهای رکتوم احاطه شده است. رکتوم بخش پایینی روده بزرگ است. شقاق مقعدی به معنی ایجاد ترک ها یا اختلالات دردناک روی سطح پوست یا پوشش اطراف مقعد است و به عنوان یک بیماری نشیمنگاهی شایع شناخته می‌شود.

بیماری شقاق یا زخم مقعد می تواند ناشی از کشش بیش از اندازه در کانال مقعد باشد و معمولاً به دلیل حرکات سخت و خشک روده (یبوست مزمن)  یا حرکات شل و مکرر روده (اسهال) ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب با سایر بیماری های مقعدی مانند هموروئید اشتباه گرفته می شود.

بیماری فیشر

انواع شقاق

با توجه به عمق و اندازه زخمی که در پوشش مخاطی مقعد ایجاد شده، نوع شقاق مشخص می‌شود. اگر زخم سطحی و کوچک باشه شقاق از نوع حاد است که ممکن است بصورت خود به خود یا با مصرف برخی داروها مثل پماد برطرف شود. اما در صورتی که زخم فیشر عمیق باشد و بیشتر از ۶ هفته از شروع این عارضه گذشته باشد، شما به شقاق مزمن دچار شده اید که علائم آن شدید است و نها راه درمان قطعی آن روش‌های جراحی و لیزر فیشر می‌باشد.

چگونه بفهمیم دچار شقاق شدیم؟

فیشر یک بیماری شایع است که همه گروه های سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در جوانان شایع تر است. مردان و زنان به یک اندازه دچار این بیماری می‌شوند.

علائم اولیه شامل درد مقعدی در حین یا بعد از دفع مدفوع و عبور خون قرمز روشن از مقعد است. درد اغلب شدید است و ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت پس از دفع مدفوع ادامه یابد. خونریزی از شقاق مقعدی معمولاً کم است و هرگونه از دست دادن قابل توجه خون تازه ممکن است از منبع دیگری مانند بواسیر باشد، زیرا این دو بیماری معمولاً با هم وجود دارند. احساس خارش و سوزش هم می‌تواند با شقاق مقعدی همراه باشد. علائم ناشی از شقاق باعث ناراحتی قابل توجه و کاهش کیفیت زندگی می شود.

گاهی زخم فیشر یا تگ پوستی حاصل از آن توسط خود بیمار قابل مشاهده است و حتی ممکن است فرد مبتلا شاهد خروج ترشحات چرکی از زخم هم باشد.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK6878/

نحوه تشخیص و معاینه

بعد از مراجعه به پزشک، سوالاتی در مورد سوابق و علائمی که فرد اخیرا تجربه کرده پرسیده می‌شود و بعد از گرفتن شرح حال از بیمار، پزشک به سراغ معاینه بالینی می‌رود. بیمار باید به حالت سجده یا به پهلو روی تخت قرار میگیرد و معمولا با یک معاینه ساده زخم مقعدی قابل تشخیص است.

اما در صورتی که زخم داخل مقعد باشد و پزشک به نتواند آن را مشاهده کند یا به دلایلی که باعث ایجاد این زخم شده اند مشکوک شود، ممکن است آزمایشات زیر تجویز شود:

 
آنوسکوپی: مشاهده راست روده و مقعد با استفاده از یک لوله کوتاه و باریک برای معاینه واضح این ناحیه.

کولونوسکوپی: در این روش از یک لوله باریک که سر آن یک دوربین است برای معاینه دیجیتال روده بزرگ و بررسی سایر بیماری‌های روده استفاده می شود.

سیگموئیدوسکوپی: بررسی قسمت انتهایی روده بزرگ برای معاینه سایر بیماری‌های مقعدی با استفاده از یک لوله باریک و کاملا انعطاف پذیر.

درمان شقاق فقط با جراحی ممکن است؟

انتخاب روش درمان دارویی یا عمل جراحی شقاق، به عهده پزشک است. بعد از اینکه شرایط بیماری شما بطور کامل توسط پزشک بررسی شد، بهترین روش برای درمان قطعی بیماری شما تجویز می‌شود. بسیاری از بیماران تمایل دارند که بدون جراحی و با استفاده از دارو و روش‌های خانگی بیماری خود را درمان کنند. اما روش‌های دارویی معمولا به عنوان درمان قطعی شقاق شناخته نمی‌شوند و بطور موقت علائم این بیماری را کاهش می‌دهند.

 

 

https://www.ghatar.com/190922/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

 

  • darman blog