درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کبد یکی از بزرگترین اعضای داخلی بدن است که در بالاترین قسمت حفره شکمی قرار دارد و در صورت نارسایی، خود را با علائم گوناگونی نشان می‌دهد.

کبد در سمت راست بالا‌ترین قسمت حفره‌ی شکمی قرار دارد و قفسه‌ی سینه می‌تواند از آن حفاظت کند. سلول‌های کبدی دو منبع مختلف برای تأمین خون در بدن دارند که اولین منبع شریان‌های کبدی است که خون سرشار از اکسیژن را از قلب به کبد می‌رساند و دومین منبع سیاهرگ دروازه‌ای نام دارد و می‌تواند خون و مواد مغذی را از سیستم دستگاه گوارش و طحال به سلول‌های کبد برساند.

بیماری‌های کبدی کدام‌ها هستند؟

التهاب یا عفونت سلول‌های کبدی مانند هپاتیت، مسدود شدن جریان صفرا مانند کُلستاسیس، تجمع کلسترول یا تری‌گلیسرید مانند تغییر چرب یا استئاتوز  اختلال در جریان خون به کبد، مواد شیمیایی و مواد معدنی آسیب زا به بافت کبد از جمله بیماری‌های کبدی هستند.

هپاتیت

هپاتیت به معنای التهاب و عفونت بافت کبد است که از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده در تماس بوده، انتقال می‌یابد. واکسن هپاتیت و شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از مصرف مواد غذایی باعث جلوگیری از بروز این بیماری کبدی در افراد می‌شود.

سیروز کبدی

یکی از مراحل پیشرفته‌ی بیماری‌های کبدی با عنوان «سیروز کبدی» شناخته شده است. این بیماری تنها زمانی به وجود می‌آید که التهاب و آسیب به آن‌ها افزایش یافته و می‌تواند در انجام وظیفه شان دچار اختلال شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی به وضعیتی می‌گویند که در آن تجمع چربی باعث التهاب یا عفونت در کبد و کاهش تدریجی عملکرد آن می‌شود.

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون همانند هموکروماتوز از مصرف بی رویه مس حاصل می‌شود و یک اختلال ارثی است که می‌تواند موجب نارسایی کبد یا سیروز کبدی شود.

سرطان‌ها

جالب است بدانید که سرطان‌های کبد به دو گروه سرطان اولیه و سرطان ثانویه تقسیم می‌شوند. منشأ و شروع سرطان اولیه کبد مانند کارسینوم هپاتوسلولار و کُلانژیوکارسینوما ساختمان و سلول‌های کبد هستند. سرطان های ثانویه کبد مانند سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان معده، سرطان لنفوم و سرطان خون از اندام‌های دیگر بدن آغاز شده و از طریق گردش خون به کبد گسترش می‌یابند.

 

منبع مقاله

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

اثرات داروها و پماد برای درمان شقاق، نحوه مصرف و عوارض

بیماری شقاق یا فیشر مقعدی در دسته بیماری‌های نشیمنگاهی قرار دارد. این بیماری یک زخم یا ترک خوردگی در پوشش مقعد است که در ابتدا مخاط کانال مقعد را برش می‌دهد، ولی با پیشرفت بیماری عمق زخم افزایش پیدا کرده و به عضله اسفنکتر مقعدی نیز می رسد.

معمولاً علائم شقاق به حدی آزار دهنده است که بیمار خیلی سریع پی به بیماری خود می‌برد. این علائم شامل درد، خونریزی، سوزش و خارش مقعد می‌شود، در ضمن مشاهده زخم طولی در خروجی مقعد نیز از علائم این بیماری است.

استفاده از پماد برای درمان شقاق یک روش سریع برای رفع این بیماری و علائم آزار دهنده آن است. در ادامه به معرفی چند پماد برای درمان شقاق می پردازیم :

پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق

نیتروگلیسیرین (گیلسیرین تری نیترات) از معروف ترین داروهایی است که پزشک برای درمان این بیماری معرفی می‌کند. با استعمال این پماد ماده ای به نام نیتریک اکسید یا NO در بدن آزاد می شود. نیتریک اکسید گردش خون در این موضع را افزایش می‌دهد، در نتیجه از فشار داخلی عضله کاسته شده، بنابراین درد و سوزش مقعد نیز رفع میشود. با تداوم در مصرف می‌توان بیماری را به طور کامل از بین برد.

  • نحوه مصرف نیتروگلیسیرین : دوره مصرف دارو در حدود ۷ هفته تعیین شده است. بیمار می‌تواند با مشورت پزشک هر ۶ ساعت یکبار به صورت موضعی از این دارو استفاده کند.
  • عوارض جانبی نیتروگلیسیرین : عوارض جانبی این دارو شایع نیستند، اما در برخی افراد موجب افت فشار خون و سردرد می شود. همچنین همزمان مصرف آن با داروهای سالسیلات تداخل دارویی ایجاد می‌کند.

پماد ام جی

پماد ام جی تاثیرات گسترده‌ای در رفع سریع علائم بیماری دارد. این دارو با استفاده از عصاره گیاهان تولید شده و دارای خاصیت آنتی باکتریال است. به همین جهت مصرف این دارو در برطرف کردن علائمی مانند درد، خونریزی، خارش، سوزش و نیز التهاب موثر است. این دارو به اشکال محلول و پماد در دسترس است، اما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

پماد ام جی برای درمان شقاق

  • نحوه مصرف ام جی : طول دوره درمان با این دارو ۲ هفته می‌باشد و بیمار می تواند هر ۱۲ ساعت یک مرتبه آن استفاده کند.
  • عوارض جانبی ام جی : این دارو عوارض جانبی خاصی را به دنبال ندارد، تنها در برخی موارد واکنش های حساسیتی ایجاد می کند.

پماد تتراسایکلین برای درمان شقاق

زخم فیشر در ناحیه حساس و مملو از آلودگی قرار دارد، بنابراین در معرض عفونت است. اما با استفاده از این پماد برای درمان شقاق می توان این مشکل را رفع نمود.

این دارو حاوی آنتی بیوتیک‌های باکتریواستاتیک است و با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.

پماد های داکسی سایکلین، مینوسایکلین و اکسی تتراسایکلین دیگر اعضای خانواده تتراسایکلین هستند. این پماد را تنها به توصیه پزشک تهیه و مصرف نمایید و از مصرف خودسرانه آن خودداری نمایید. این دارو در اشکال کپسول و پماد در دسترس است. اما از نوع پماد برای درمان شقاق استفاده می شود.

  • نحوه مصرف تتراسایکلین : بیمار می‌تواند با مشورت پزشک هر ۱۲ یا ۲۴ ساعت یکبار به صورت موضعی از این دارو استفاده کند.
  • عوارض جانبی تتراسایکلین : عوارض جانبی پماد شایع نیستند اما در برخی افراد پس از مصرف علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، تب و لرز، کهیر و کبودی مشاهده شده است.

هشدار : مصرف این پماد در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است. همچنین این دارو تاثیر مصرف داروهای ضد بارداری را کاهش و تاثیر داروهای ضد انعقاد را افزایش می‌دهد.

 

منبع: darmanlaser.com

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

احتمالا تصور می‌کنید که اگزما (eczema) فقط یک مشکل ساده‌ی پوستی است که اگر کاری به کارش ندا‌شته باشید، خود‌به‌خود از بین می‌رود. باید بدانید تصورتان اشتباه است! اگزما یک عارضه‌ی پوستی است که به شکل خارش و لکه‌های قرمز ظاهر می‌شود، اما این دانه‌های قرمز می‌توانند علامت خطر و نشانه‌ی وجود یک بیماری نهفته باشند. اگر می‌خواهید آنها را از بین ببرید، باید دلیل ایجادشان را پیدا کنید. همراه ما باشید تا با ۱۰ راه درمان اگزما پوستی و دلایل ایجاد آن آشنا شوید.

پوست ما از دو لایه‌ی بیرونی و درونی تشکیل شده است. لایه‌ی بیرونی از سلول‌هایی تشکیل شده که پر از آب و چربی هستند؛ چربی‌ها باعث حفظ و نگهداری آب موجود در سلول می‌شوند. با این توصیفات، اگر به اگزما مبتلا شوید؛ بدین معنا خواهد بود که پوست‌تان چربی کمتری تولید می‌کند و بدین ترتیب توانایی پوست در نگهداری آب از بین خواهد رفت.

فاصله‌ی بین سلول‌ها زیادتر می‌شود چرا که آب درون سلول‌ها کم است. کم‌کم آب پوست از بین می‌رود و باکتری‌ها به‌راحتی وارد آن می‌شوند. دقیقا به همین دلیل است که صابون و مواد شوینده اگزما را بدتر می‌کنند؛ چون لیپیدهایی را که پوست تولید می‌کند، از بین می‌برند و آنها را با سرعت بیشتری نسبت به پوست سالم تجزیه می‌کنند؛ در‌نتیجه پوست، خشک، متورم و ترک‌خورده خواهد شد.

«درماتیت آتوپیک» عارضه‌ای ژنتیکی و گونه‌ای از اگزماست که احتمال ابتلا به آن در دوران کودکی بیشتر است، اما ابتلا به اگزما در دوران بزرگسالی معمولا ناشی از عوامل بیرونی است. یک متخصص پوست می‌تواند عواملی را که باعث ایجاد اگزما می‌شود، تشخیص بدهد و به افراد مبتلا در تسکین درد و کاهش خارش پوست‌‌ کمک کند. دکتر «آلیشا پلاتنر» (Alisha Plotner)، متخصص پوست در مرکز پزشکی وِکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: «رایج‌ترین نوع اگزما همان درماتیت (یا حساسیت پوستی) است. نوع رایج دیگر، درماتیت سکه‌ای است که در قسمت تحتانی پاها به شکل زخم‌های سکه‌مانند بروز می‌کند و میزان شیوع آن در بزرگسالان بیشتر است».

از انواع اگزما که بگذریم، نوبت به بررسی ۶ علت اصلی ابتلا به اگزما در بزرگسالان می‌رسد. افرادی که به اگزما مبتلا هستند، ممکن است در یکی از این ۶ دسته قرار بگیرند:‌

1. نسبت به صابون یا ماده‌ی شوینده‌ی خود حساسیت دارند

اگزما و حساسیت نسبت به مواد شوینده - اگزما پوستی

دکتر «جسی چونگ» (Jessie Cheung) متخصص پوست در مرکز لیزر و درماتولوژی ویلوبروک می‌گوید:‌ «‌چیزهایی که باعث آسیب به پوست می‌شوند نظیر لباس‌هایی که خارش ایجاد می‌کنند، کیسه‌کشیدن یا حتی عرق‌کردن، باعث التهاب‌ و درنهایت اگزما خواهند شد. افراد باید در اولین گام عوامل محرک احتمالی نظیر عطر، پشم یا صابون‌های تند را که باعث تحریک پوست‌شان می‌شوند تعیین و از آنها اجتناب کنند». دکتر «پلاتنر» می‌گوید: «‌وقتی نزد متخصص پوست رفتید، او با انجام آزمایش‌هایی روی نواحی مبتلا به اگزما، واکنش‌های پوست‌تان به آلرژی‌ها را مشخص می‌کند». طبق گفته‌ی دکتر «پلاتنر»: برخی از چیزهایی که باعث آلرژی و حساسیت پوست‌تان می‌شوند عبارت‌اند از:‌ فلز (که در گوشی هوشمندتان یافت می‌شود)، عطر، برخی از مواد نگه‌دارنده و آنتی‌بیوتیک‌هایی که در پمادهای موضعی مانند “بنادریل” و “نئوسپورین” وجود دارند».

2. حساسیت فصلی دارند

دکتر «دیوید بَنک» (David E. Bank)، متخصص پوست، مؤسس و مدیر مرکز درماتولوژی، جراحی لیزر و پلاستیک در نیویورک، می‌گوید:‌ «‌از آنجا که در تابستان گرده‌افشانی گیاهان و درختان به اوج خود می‌رسد، معمولا افراد مبتلا به اگزما، به دلیل ایجاد حساسیت فصلی شاهد افزایش التهابات و تشدید بیماری‌شان هستند. اکیدا توصیه می‌کنیم افراد از خاراندن نواحی مبتلا به اگزما اجتناب کنند، چرا که در غیر این صورت التهاب و دردشان بیشتر خواهد شد. آنها می‌توانند از کِرِم «هیدروکورتیزون» و مرطوب‌کننده‌های ملایم و بی‌بو استفاده کنند. برای جلوگیری از اگزما و کاهش التهابات باید از پوست خود مراقبت کنید و از لایه‌برداری پوست از طریق آب داغ در وان یا حمام و کیسه‌کشیدن اجتناب کنید و پوست‌تان را مرطوب نگه‌دارید».

۳. نسبت به یک غذا آلرژی دارند

بنا به گفته‌ی دکتر «چونگ»: «وقتی به غذای خاصی مثل سویا آلرژی داشته باشید یا بدن‌تان در برابر لبنیات مثل شیر مقاومت نشان بدهد و نتواند آن را هضم کند، در بدن‌تان اختلالاتی ایجاد می‌شود». اگر فکر می‌کنید در وعده‌های غذایی‌تان چیزی وجود دارد که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

او در یک محیط کنترل‌شده، آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد. متعادل‌کردن باکتری‌های روده با مصرف پروبیوتیک‌ و غذاهای تخمیرشده نیز می‌تواند به مهار‌کردن اگزما و درمان التهاب کمک کند. دکتر «چونگ» در ادامه می‌گوید: «‌من همچنین توصیه می‌کنم که همراه با غذا مکمل‌هایی نظیر ویتامین D و روی هم مصرف شود چرا که این مکمل‌ها سیستم ایمنی بدن و واکنش‌های التهابی را تنظیم می‌کنند. خوردن غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز به تقویت باکتری‌های روده‌ کمک می‌کند و باعث می‌شود مواد مغذی به‌خوبی جذب بدن شوند»

 

منبع: www.chetor.com

  • darman blog