درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

۴ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع روش‌های جراحی شقاق و مراقبت بعد عمل

بیماری شقاق یا همان فیشر، بیماری بسیار دردناک ناحیه مقعد است. شقاق موجب بروز زخمی عمیق در دیواره مقعدی می‌گردد. این زخم با گذر زمان عمیق تر شده و تا عضله اسفنکتر مقعدی نیز امتداد می‌یابد. ناحیه مقعد در اثر این زخم ملتهب و متورم می شود و درد بسیار زیادی را به خصوص به هنگام دفع به بیمار تحمیل می‌کند به گونه ای که بیمار در اغلب موارد اجازه معاینه به پزشک را نیز نمی‌دهد. از دیگر علائم این بیماری خارش، سوزش و خونریزی است.

درمان این بیماری بسته به شدت زخم و علت پدید آورنده آن متفاوت است. اگر زخم شقاق در مراحل ابتدایی و در حالت حاد باشد، اغلب با درمان‌های خانگی بهبودی حاصل می‌شود اما اگر به حالت مزمن در آمده، تنها راهکار قطعی درمان آن، عمل جراحی است که البته می‌توان از طریق جراحی سرپایی با لیزر مشکلات مربوط به عمل سنتی را نیز از بین برد.

همچنین روش‌های مختلفی برای جراحی شقاق وجود دارد که بسته به نوع شقاق و میزان پیشرفت بیماری، پزشک یکی از آنها را به شما پیشنهاد می‌دهد. این روش‌ها شامل جراحی با لیزر، فیشرکتومی، اسفنکتروتومی و در برخی موارد فلپ پیشرفته می‌باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

درمان شقاق مقعدی
درمان شقاق با لیزر یک روش سرپایی و بدون بیهوشی است که تا کنون نتایج رضایت بخشی داشته و درصد بالایی از بیماران مبتلا به این نوع عارضه‌ها، لیزر را برای درمان انتخاب می‌کنند. لیزر در مقایسه با جراحی روش آسان‌تری می‌باشد که علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، بیمار درد و خونریزی را هم احساس نمی‌کند. همچنین از این روش هم برای درمان شقاق مزمن و هم حاد استفاده می‌شود و احتمال بازگشت دوباره بیماری در آن بسیار کمتر است.

اسفنکتروتومی
یکی از روش های موثر در درمان شقاق است که همراه با خطرات و عوارضی برای بیمار می باشد. در این روش با ایجاد شکاف عمیقی روی عضلات اسفنکتر اطراف مقعد، باعث کاهش فشار و برطرف شدن انقباض این عضلات شده و به بهبود زخم شقاق کمک می کند. اسفنکتروتومی در دو نوع باز و بسته انجام می‌شود و بیمار کاهش درد قابل توجهی را بعد از این جراحی تجربه می کند.

فیشرکتومی
پوست اطراف مقعد که در نتیجه ایجاد زخم شقاق آسیب دیده است، در این روش با ایجاد برشی حذف شده و سپس ترمیم خواهد شد. برای افزایش اثربخشی فیشرکتومی، همراه با برش عضله اسفنکتر تزریق بوتاکس هم انجام می شود.

فلپ پیشرفته
این روش تنها در بعضی مواقع پیشنهاد می شود و در واقع نوعی پیوند پوست سالم بخشی از مقعد به پوست آسیب دیده محل شقاق (فیشر) است. استفاده از روش فلپ پیشرفته در مواردی که روش های دیگر مثل اسفنکتروتومی موثر نباشند انجام می شود.

 

رعایت چه نکاتی برای مراقبت بعد عمل شقاق ضروری است؟ - ادامه 

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

هزینه جراحی و لیزر بواسیر، شقاق، فیستول و کیست مویی

بیماری های نشیمنگاهی شامل عارضه های است که مقعد و نواحی اطراف آن را درگیر می کند. بواسیر(هموروئید)، کیست مویی، فیستول و شقاق جزء مهمترین این بیماری ها دسته بندی می شود. بیماری های ذکر شده در سال های اخیر به سبب تغییر شیوه زندگی افراد جامعه شیوع گسترده را پیدا کرده و همین امر موجب شده پزشکان و مراکز درمانی مختلفی در رابطه با درمان این بیماری فعالیت داشته باشند.

این عارضه ها در مراحل پیشرفته تر معمولاً از دو طریق جراحی و لیزر درمانی برطرف می شوند. در کنار انتخاب روش مناسب برای درمان، پرداخت هزینه نیز یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از بیماران را به خود مشغول کرده است.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی هزینه جراحی بواسیر با لیزر و همین طور تشریح بیشتر هزینه جراحی  کیست مویی و فیستول با لیزر بپردازیم. برای آگاهی از هزینه درمان شقاق با لیزر هم می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

 

هزینه عمل جراحی بیماری‌های نشیمنگاهی
جراحی بیماری های نشیمنگاهی در بیمارستان انجام شده و نیازمند این است که بیمار یک روز قبل  و حداقل یک روز بعد از عمل جراحی، به جهت دریافت مراقبت های ویژه در بیمارستان حضور داشته باشد که این امر خود هزینه‌های بیشتری را می طلبد.

هزینه عمل بیماری‌های نشیمنگاهی بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود، به طور مثال نوع بیماری، شرایط بیمار، شهر و مرکز درمانی که جراحی در آن انجام می شود، دستمزد جراح و تخصص آن و ….همگی در تعیین دقیق هزینه تاثیر گذار هستند. از همین روی عنوان کردن هزینه دقیق کار مشکلی است. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بیمه‌های درمانی پرداخت مبلغ عمل بیماریهای نشیمنگاهی را بر عهده می گیرند و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

شاید نکته منفی که در مورد جراحی وجود دارد این است که معمولاً جراحی نمی تواند روشی قطعی برای درمان بیماری باشد و این امر موجب می شود، بیمار مجدداً مجبور به پرداخت وجه و تحمل جراحی شود.

 

درمان با لیزر بیماری‌های نشیمنگاه
لیزر بیماری های نشیمنگاه بهترین روش درمان این بیماری ها است. زیرا با این روش اولاً هیچ نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و این خود مخارج را به شدت کاهش می‌دهد. دوماً این درمان بدون خونریزی و یا احساس درد انجام می شود و از طرفی دیگر لیزر بیماری‌های نشیمنگاهی روش قطعی برای درمان این بیماری است. به طور مثال با یک بار پرداخت هزینه درمان بواسیر با لیزر برای همیشه از شر این عارضه خلاص خواهید شد.

تعیین دقیق هزینه عمل بواسیر با لیزر و یا سایر بیماریهای نشیمنگاهی امکان پذیر نیست، زیرا این مبلغ بسته به نوع لیزر، میزان پیشرفت بیماری، مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی، متخصص لیزر و… تعیین می شود. پس لازم است برای این منظور شخصاً مراجعه کرده تا پس از معاینات دقیق هزینه لیزر تعیین شود.

 

ادامه مطلب و مشاوره درمورد هزینه درمان در سایت کلینیک پایتخت

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

دلایل ایجاد بیرون زدگی مقعدی (پرولاپس رکتوم) و درمان

پرولاپس در اصلاح به معنی بیرون زدگی مقعدی است و پرولاپس رکتوم در واقع خارج شدن رکتوم از مقعد است. این عارضه در اثر فشار وارده به عضلات و تضعیف آنها و یا یبوست های مکرر ممکن است رخ دهد.

بیرون زدگی مقعدی نمی تواند حیات فرد را به خطر اندازد ولی کیفیت زندگی او را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. پرولاپس رکتوم در افراد بالای 50 سال و در زنان (6 برابر مردان) شایع است.

پرولاپس یا بیرون زدگی مقعدی چیست؟

پرولاپس رکتوم به خروج قسمت انتهایی روده یا همان رکتوم از مقعد گفته می شود. این ضایعه به علت تضعیف عضلات کف لگن ایجاد شده است. بیرون زدگی مقعد علاوه بر نازیبایی علائم دیگری را نیز به همراه دارد و زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر خویش قرار می‌دهد.

به همین دلیل درمان بیرون زدگی مقعدی برای بیماران مبتلا به این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است.

افتادگی یا پرولاپس می تواند شامل خروج مخاط از مقعد (فرم ناکامل این عارضه) و یا بیرون زدگی کامل دیواره روده (فرم کامل) از آن باشد.

هر عملی که شدت فشار داخل شکمی را افزایش دهد، می تواند عاملی برای بروز پرولاپس رکتوم باشد. پرولاپس به ندرت به یک مشکل جدی پزشکی مبدل می گردد اما این مشکل برای اغلب بیماران شرم آور بوده و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

تصویر پرولاپس یا بیرون زدگی

تفاوت پرولاپس و بواسیر بیرون زده

گاهی بیرون زدگی مقعد با بواسیر بیرون زده اشتباه گرفته می شود چون این دو ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند اما کاملا با یکدیگر متفاوت اند. 

بیرون زدگی به معنی خارج شدن بخشی از راست روده از مقعد است اما بواسیر بیرون زده به معنی تورم سیاهرگ های داخل مقعد است. 

در درجات 3,2 و 4 بواسیر داخلی، رگ های هموروئیدی از مقعد بیرون می زنند که به آن بیرون زدگی بواسیر می گویند.

بواسیر بیرون زده

علت ایجاد هموروئید هم وارد شدن فشار زیاد به ناحیه مقعد است اما راه درمان آن متفاوت است. درمان بواسیر بیرون زده با لیزر و جراحی و حذف زائده هموروئیدی انجام می شود. همچنین روش درمان با توجه به شدت و نوع بیرون زدگی هموروئید انجام می شود که در صفحه درمان بواسیر یا هموروئید بطور کامل به آن پرداخته ایم.

 

علت ایجاد بیرون زدگی مقعدی

هر عملی که فشار وارده به مقعد و عضلات آن را افزایش دهد، می تواند عاملی برای بروز پرولاپس یا بیرون زدگی باشد. از عوامل تاثیرگذار می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یبوست یا اسهال مزمن و مداوم
  • عفونت های انگلی مثل کرمک
  • سندروم سیستیک فیروز (نوعی اختلال ژنتیکی که موجب غلیظ شدن مخاط بدن از جمله مقعد می گردد)
  • رژیم غذایی فاقد پروتئین و فیبر
  • تضعیف عضلات کف لگن بر اثر عوامل مختلف
  • اختلالات نورولوژیک (اختلال در عملکرد مغز، نخاع و سلول های عصبی)
  • کم کاری تیروئید مادرزادی
  • هیسترکتومی (عمل برداشت رحم)
  • افزایش سن با تضعیف عضلات رکتوم در ارتباط است.
  • آسیب به ناحیه مقعد
  • آسیب به ستون فقرات(در موارد نادر)
  • زایمان های مکرر از نوع واژینال و بزرگ بودن جنین
  • هموروئید یا بواسیر بیرون زده
  • وارد کردن فشار به مقعد هنگام دفع

زنان از گروه پر خطر ابتلا به پرولاپس مقعد هستند که معمولا دچار بیرون زدگی مقعدی در بارداری می شوند. 

همچنین افراد مسن به خصوص با مشکل یبوست دائمی و تضعیف عضلات لگن ریسک بیشتری برای ابتلا به پرولاپس دارند.

 

ادامه مطلب بیرون زدگی مقعد در کلینیک پایتخت

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

آیا دکتر خوب برای کیست مویی متخصص جراح است؟

کیست مویی یا pilonidal cyst یک بیماری عفونی است که تخلیه عفونت زیر پوست بوسیله جراحی و لیزر، تنها راه درمان آن است. یکی از مهم ترین قدم ها در درمان، انتخاب دکتر متخصص کیست مویی است که بسیار حائز اهمیت است و در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

بیماری کیست مویی

شایع ترین نوع این عارضه، کیست مویی بالای کمر است. وقتی یک سوراخ در زیر پوست و تقریبا روی استخوان دنبالچه ایجاد می شود که با عفونت و مایعات پر شده، شما به این بیماری دچار شدید.

بیماری کیست مویی

وقتی مو به داخل پوست برمی گردد و در خلاف جهت رشد می کند، باعث ایجاد آبسه عفونی در زیر پوست یا همان کیست مویی می شود.

علائم این بیماری معمولا دردناک است و شامل ایجاد تورم، التهاب و خروج ترشحات و خون از ناحیه سینوس می باشد. همچنین اگر این بیماری پیشرفت کند می تواند باعث ایجاد تب و لرز شود که قبل از رسیدن به این مرحله باید به یک دکتر خوب برای کیست مویی مراجعه کنید.

پزشکان تاکنون نتوانسته اند دلیل مشخصی برای ابتلا به این بیماری پیدا کنند، اما فرضیه هایی در مورد اینکه چه کسانی به کیست مویی مبتلا می شوند وجود دارد. طبق آمار مردان بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می شوند.

همچنین مشکلات هورمونی، چاقی و اضافه وزن، ژنتیک، پوشیدن لباس های تنگ و نشستن زیاد از عوامل تاثیرگذار در ایجاد این عارضه هستند.

برای کیست مویی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر به این بیماری دردناک مبتلا شدید و به دنبال یک دکتر خوب برای کیست مویی هستید، اما نمی دانید که به کدام پزشک باید مراجعه کنید؟ حتما به این موارد توجه کنید.

برای تشخیص این بیماری می توانید به پزشک عمومی، دکتر پوست، جراح عمومی یا جراح گوارش مراجعه کنید. اما اگر از همان ابتدا به یک متخصص جراحی کیست مویی مراجعه کنید، کار شما آسان می شود.

زیرا به جز جراحی و لیزر روش دیگری برای درمان این بیماری وجود ندارد و در نهایت همه پزشکان شما را به یک دکتر جراح (عمومی، گوارش) ارجاع می دهند.

 

ادامه مطلب دکتر کیست مویی 

 

  • darman blog