درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شقاق مقعد پارگی‌های کوچکی در مخاط مقعد است که می‌تواند به شدت دردناک باشد. شقاق مقعدی معمولا به دلیل زور زدن در حین حرکات روده، یبوست یا اسهال مکرر ایجاد می‌شود. این بیماری در هر دو جنس به یک اندازه شایع است و اغلب افراد 15 تا 40 ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسپاسم اسفنکتر مقعد یا ایسکمی موضعی می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به شقاق مقعدی یا بدتر کند.

شقاق مقعدی غیر معمول ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کرون، بیماری های مقاربتی (به ویژه HIV، سیفلیس و هرپس سیمپلکس)، سرطان مقعد، ترومای موضعی (قاعدگی مقعدی)، سل یا شیمی درمانی ایجاد شود.

بهبودی خود به خود در یک سوم افراد معمولاً در عرض شش هفته اتفاق می‌افتد. شقاق مقعدی که بیشتر از این مدت باقی بماند، مزمن در نظر گرفته می‌شود و باید با روش‌های پزشکی درمان شود.

مبتلایان به این بیماری معمولا علائم آزاردهنده ای مثل خارش، سوزش شدید، قرمزی و درد و خونریزی از مقعد را هنگام اجابت مزاج تجربه می‌کنند. به دلیل بعضی از علائم مشابه شقاق با بواسیر، گاهی این دو بیماری با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند که در سایت کلینیک پایتخت با مشاهده عکس شقاق مقعدی و آشنایی با شکل ظاهری این بیماری، می‌توانید به راحتی این عارضه را تشخیص دهید.

عکس شقاق مقعد

روش‌های درمان شقاق مقعدی

در برخی افراد، علائم ناشی از شقاق مقعدی 6 هفته یا بیشتر طول می کشد (شقاق مقعدی مزمن). ممکن است در موارد شقاق مزمن که خود مراقبتی و دارو کمکی نکرده است، روش‌های جراحی توصیه شود. جراحی اغلب در درمان شقاق مقعد بسیار موثر است، اما خطر کمی از عوارض، مانند از دست دادن موقت یا دائمی کنترل روده (بی اختیاری روده) را به همراه دارد. از روش‌های زیر برای درمان شقاق مقعدی استفاده می‌شود:

روش نوین لیزر شقاق

درمان شقاق با لیزر یکی از روش‌های نوین و کم تهاجمی درمان می‌باشد که امروزه تقریبا جایگزین جراحی شقاق به روش‌های قدیمی و پرخطر شده است. بی شک همه بیماران از اتاق عمل و تیغ جراحی واهمه دارند و ترجیح می‌دهند روش‌های آسان‌تری را برای درمان بیماری خود انتخاب کنند.

عمل لیزر شقاق بدون بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می‌شود و زمان عمل کمتر از نیم ساعت است. در روش عمل سرپایی و سریع لیزر فیشر، بجای بیهوشی از بی حسی موضعی استفاده می‌شود. طی این عمل با استفاده از اشعه لیزر محل زخم ترمیم شده و در صورت لزوم زائده‌های اضافی حذف می‌شوند.همچنین اگر نیاز به کاهش فشار در ناحیه مقعد باشد، این توسط اشعه لیزر برشی در عضله ایجاد می‌شود تا فشار کاهش یابد. بیمار بلافاصله بعد از انجام این درمان مرخص می‌شود و نیازی به استراحت طولانی نیست. اما نکاتی هست که بعد از لیزر باید برای پیشگیری از بازگشت مجدد بیماری رعایت شود.

اسفنکتروتومی شقاق

اسفنکتروتومی جانبی شامل ایجاد یک برش کوچک در عضله اطراف اسفنکتر است تا به کاهش تنش در کانال مقعدی شما کمک کند. این به شقاق مقعدی اجازه می‌دهد تا بهبود یابد و احتمال ایجاد شقاق بعدی را کاهش می‌دهد.

اسفنکتروتومی یک عمل جراحی کوتاه و نسبتاً ساده است که معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این بدان معناست که شما در حین انجام عمل خواب خواهید بود، اما معمولاً مجبور نیستید شب را در بیمارستان بگذرانید.

فیشرکتومی شقاق

فیشرکتومی مقعدی نوعی جراحی است که ممکن است برای درمان شقاق مقعد استفاده شود. این روش شامل برشی در ماهیچه‌های اسفنکتر است که باز شدن مقعد فرد را کنترل می‌کند.

شقاق فقط در پوست خارجی مقعد ایجاد می‌شود، اما می‌تواند کل ضخامت مقعد را نیز درگیر کند. در طول عمل، نواحی بیرونی دهانه‌های راست روده بریده می‌شوند تا بافت‌های داخلی سفت شوند. این به جلوگیری از انقباضات بیش از حد کمک می‌کند. جراحی معمولاً برای شقاق حاد انجام می‌شود که پس از درمان پزشکی که موفقیت آمیز نیست، باقی می مانند، اغلب عود می کنند یا مزمن هستند.

علائم شایع شقاق چیست؟

شقاق مقعدی معمولاً بر اساس شرح حال بیمار و علائمی که اخیرا تجربه کرده قابل تشخیص است، اگرچه معاینه نیز لازم است.

درد شدید در حین اجابت مزاج که اغلب برای یک تا دو ساعت بعد از آن ادامه می‌یابد، علامت اولیه شقاق مقعدی است. بیماران معمولاً متوجه وجود خون روی دستمال توالت نیز می‌شوند و ممکن است احساس پارگی در حین اجابت مزاج را گزارش کنند. همچنین احساس سوزش شدید و خارش در هنگام اجابت مزاج هم یکی دیگر از نشانه‌های شقاق مقعدی است.

برای کمک به تشخیص قطعی حتما معاینه انجام دهید. شقاق مقعد همیشه در معاینه قابل مشاهده نیست. با این حال، معاینه برای رد سایر علل درد و خونریزی مانند هموروئید، آبسه و زخم های ویروسی مفید است.

در 90 درصد موارد، شقاق مقعدی در خط میانی خلفی مقعد ایجاد می‌شود. ویژگی‌های معمول یک شقاق مزمن مقعدی عبارتند از ضایعه زخمی، توده گوشتی در ابتدای شقاق (که منجر به ایجاد یک برچسب پوستی دائمی می‌شود).

 

آیا شقاق یا فیشر مقعدی نیاز به درمان دارد؟

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

خارش مقعد یا خارش آنی، یکی از علائم شایع بیماری‌های مختلف است. ممکن است فرد دچار سوزش، خارش، قرمزی یا درد در ناحیه مقعد شود. بسته به علت زمینه ای، پزشک می‌تواند داروی مناسب را تجویز کند.

خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد یک احساس تحریک شدید و التهاب در اطراف مقعد است. احساس خارش در مقعد یک علامت است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به تنهایی یک بیماری نیست. در این وضعیت فرد تمایل تقریبا غیر قابل مقاومتی برای مالش یا خاراندن مقعد دارد، اما خاراندن و تحریک ناحیه باعث بدتر شدن شرایط می‌شود.

در این بین، مهم است که از خراشیدن ناحیه خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند خارش را بدتر کند، زیرا می‌تواند با ایجاد زخم در پوست و در تماس با رطوبت منجر به تحریک بیشتر شود. پاک کردن بیش از حد مقعد پس از دستشویی و حمام نیز می‌تواند این تأثیر را داشته باشد.

اغلب، اجتناب از خاراندن محل می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند. با این حال، گاهی اوقات یک مشکل اساسی وجود دارد که نیاز به اقدامات پزشکی و درمان دارد.

دلایل خارش مقعد در کودکان و بزرگسالان

این معضل که در سنین مختلف اتفاق می‌افتد، از عوامل متعددی ناشی می‌شود که از جمله آنها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • ابتلا به هموروئید یا بواسیر: بیماری بواسیر چیست؟ به به واریسی شدن عروق ناحیه مقعد گفته می‌شود. همچنین سایر بیماری‌های مقعدی مانند فیستول و شقاق نیز می‌تواند عامل این مشکل باشد.
  • کرمک : از انواع انگل‌های پوست است که تخم خود را در اطراف پوست مقعد می‌ریزد. برای اطمینان می‌توانید نوار چسبی را بر روی پوست مقعد بزنید و اگر صبح روز بعد تخم‌های سفیدی را بر آن مشاهده کردید، دچار کرمک هستید.
  • لباس‌های نامناسب: استفاده از لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی می‌تواند باعث این مشکل شود، همچنین استفاده از لباس‌های ابریشمی‌که تمام مدت به پوست میچسبد عامل دیگری برای این عارضه است برای جلوگیری از این امر می‌توانید، از پودرهای ضد خارش استفاده نمایید.
  • یبوست: این مشکل باعث خروج مدفوع سفت و خشک شده و می‌تواند باعث خارش و التهاب مقعدی شود.
  • خارش ورزشکار: این خارش در اثر ابتلا به نوعی قارچ پوستی در هوای گرم ایجاد می‌شود و بیشتر در ورزشکاران، افرادی که مدام در مجاورت با هوای گرم هستند و یا افرادی که در هوای سرد چندین لباس بر روی یکدیگر می‌پوشند شایع تر است.
  • عفونت قارچی: این عارضه هم زنان و هم مردان را درگیر می‌کند و گاهی عفونت قارچی واژن به عفونت مقعدی می‌انجامد. برای پیشگیری از این عارضه باید این ناحیه را به طور کامل با آب بشویید.
  • عفونت‌های مقاربتی (STI): خارش مقعد می‌تواند از علائم یک بیماری مقعدی مانند HPV، تبخال تناسلی، سیفلیس و سوزاک باشد.
  • عفونت دیگری که می‌تواند باعث خارش مقعد شود اریتراسما است که توسط باکتری Corynebacterium minutissimum ایجاد می‌شود. علائم شامل پوسته پوسته شدن و قرمزی در ناحیه مقعد و ران است و بیشتر در افراد دیابتی و افراد دارای اضافه وزن رخ می‌دهد.
  • موهای زیر پوستی: رشد موها در زیر پوست می‌تواند با خارش ناحیه مقعد همراه شود، برای پیشگیری از این امر لازم است، موهای زیر پوستی را از ته نزنید، ولی اگر مجبور به این کار هستید از کرم ضد خارش در اطراف پوست مقعد استفاده نمایید.
  • تومور مقعد: از علت‌های کمتر شایع این عارضه ابتلا به تومور یا سرطان است.
  • مشکلات گوارشی: ابتلا به مشکلات گوارشی نظیر اسهال مکرر، بی اختیاری در دفع و غیره از دیگر عوامل خارش در ناحیه مقعد به شمار می‌رود.

علائم خارش مقعد چیست؟

خارش مقعد ممکن است با قرمزی، سوزش و درد همراه باشد. خارش و سوزش بسته به علت ممکن است موقتی یا پایدارتر باشد. علاوه بر خارش مقعد، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • سوزش
  • درد
  • قرمزی قابل مشاهده
  • ورم
  • زخم‌

اگر خارش همراه با برخی علائم دیگر بروز پیدا کند، باید حتما و در اولین فرصت برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنید. علائمی‌که باید جدی بگیرید به شرح زیر است:

  • خارش مقعد شدید یا مداوم است
  • خونریزی مقعدی یا نشت مدفوع دارید
  • به نظر می‌رسد ناحیه مقعد عفونی شده است

خارش مداوم مقعد ممکن است به یک بیماری پوستی یا سایر مشکلات سلامتی مرتبط باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

خارش مقعد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما یک معاینه فیزیکی برای شناسایی علل احتمالی خارش مقعد، مانند بررسی شرایط یا بیماری‌های پوستی انجام می‌دهد. آنها ناحیه پری مقعد شما را به صورت بصری بررسی می‌کنند و هرگونه تغییر در رنگ و بافت پوست، بثورات یا ضایعات را یادداشت می‌کنند.

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است از شما سوالاتی بپرسد، از جمله:

  • آیا شما از دارویی استفاده می‌کنید؟
  • چند وقت یکبار مدفوع می‌کنید؟
  • قوام مدفوع شما چقدر است؟
  • چه نوع غذاهایی می‌خورید؟
  • چه نوع نوشیدنی‌هایی می‌نوشید؟
  • برای حمام از چه صابونی استفاده می‌کنید؟
  • از چه نوع دستمال توالتی استفاده می‌کنید؟
  • آیا معمولاً لباس زیر یا شلوار تنگ می‌پوشید؟
  • آیا آلرژی غذایی دارید؟

اگر پزشک شما نتواند علت خارش مقعد شما را تعیین کند، یا اگر به درمان پاسخ ندهید، ممکن است شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد.

 

آیا خارش مقعد یک بیماری است؟ | تاپ برگ

  • darman blog
  • ۰
  • ۰

فیستول مقعدی

کانال مقعدی قسمت انتهایی دستگاه گوارش است که شامل رکتوم و مقعد است. گاهی اوقات یک مسیر غیر طبیعی از کانال مقعد به پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود و به آن فیستول مقعدی می‌گویند. این بیماری همچنین می‌تواند از کانال مقعد به سایر اندام‌ها مانند واژن یا مجاری ادراری ایجاد شود.

فیستول چیست؟ کانال و مجرایی است که زیر پوست تشکیل و غدد عفونی مسدود شده را به بخش آبسه شده مقعد متصل می‌کند. این عارضه می‌تواند با یا بدون آبسه مقعد تشکیل و درست به پوست نزدیک مقعد متصل شود.

به عبارت ساده تر به هر نوع ارتباط غیر طبیعی و یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف و یا دو بخش جداگانه از بدن که از آن عفونت خارج می‌شود، فیستول اطلاق داده می‌شود.

فیستول مقعدی اغلب نتیجه یک آبسه مقعدی قبلی یا فعلی است. این در 40٪ از بیماران مبتلا به آبسه رخ می‌دهد. این عارضه یک تونل یا مجرای باریک است که یک غده مسدود شده در داخل کانال مقعد را به پوست خارجی متصل می‌کند.

علائم بیماری فیستول مقعدی

جالب است بدانیم که علائم بیماری فیستول متعدد می‌باشد، اما به طور کلی بیمار در بیشتر موارد تنها به دلیل ترشح مداوم یا متناوب عفونت از دهانه خارجی فیستول به پزشک مراجعه می‌کند و از آن جا که ترشحات بیماری همیشه تخلیه می‌شود، لذا درد نمی‌تواند عامل مهمی برای مراجعه بیماران باشد. اما در مقابل احساس سوزش یا خارش ناشی از ترشحات می‌تواند عامل اصلی مراجعه بیماران محسوب شود.

گفتنی است در اکثر موارد به هنگام معاینه این بیماران، دهانه خارجی مجرای فیستول قابل مشاهده می‌باشد. به طوری که گاهی یک سوراخ یا برجستگی که از آن چرک خارج می‌شود قابل مشاهده است. مجرای فیستول مانند طنابی لمس می‌شود و مسیر آن در مجاورت اسفنکتر و سوراخ اولیه قابل لمس است، اما به طور کلی می‌توان علائم ذیل را جزء نشانه های اصلی این بیماری برشمرد:

فیستول مقعدی

 

  • ترشح مداوم یا متناوب
  • وجود یک برجستگی سفت و دردناک به هنگام لمس
  • یک درد ثابت و ضربان دار که ممکن است هنگام نشستن، حرکت کردن، مدفوع یا سرفه بدتر شود
  • التهاب و تغییر رنگ پوست اطراف مقعد
  • در مواقعی درجه حرارت بالا (تب) در صورت داشتن آبسه
  • مشکل در کنترل حرکات روده (بی اختیاری روده) در برخی موارد

دلایل ابتلا به فیستول مقعدی

شایع‌ترین علت فیستول، آبسه مقعدی است. اگرچه چندین علت احتمالی دیگر برای این بیماری وجود دارد. بیشتر عارضه‌های مقعدی در خط میانی خلفی ایجاد می‌شوند. هنگامی که بیماری در مکان‌های دیگر یافت می‌شود، اغلب با شرایط ثانویه همراه است که این شامل:

  • بیماری التهابی روده
  • عفونت‌های مقاربتی
  • ضربه
  • تومورها از جمله لوسمی
  • بیماری سل
  • سرطان آنورکتال
  • HIV که تقریباً در یک سوم بیماران با آبسه مقعدی یا فیستول همراه است

هر یک از این علل بالقوه فیستول مقعدی با جزئیات بیشتری در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

درمان فیستول مقعدی

فیستول مقعدی معمولاً نیاز به جراحی دارد زیرا اگر درمان نشود به ندرت بهبود می‌یابد. گزینه‌های اصلی عبارتند از:

فیستولوتومی: روشی که شامل بریدن تمام طول فیستول است تا به صورت اسکار صاف بهبود یابد.

روش‌های seton: جایی که یک تکه نخ جراحی به نام ستون در فیستول قرار داده می‌شود و برای چند هفته در آنجا رها می‌شود تا به بهبود آن کمک کند قبل از اینکه روش دیگری برای درمان آن انجام شود.

لیزر فیستول: یک عمل سرپایی است که در کمتر از نیم ساعت و با اشعه پرتوان لیزر انجام می‌شود و مسیر فیستول را ترمیم می‌کند. درمان فیستول با لیزر به عنوان جدیدترین و قطعی ترین روش درمان این عارضه شناخته می‌شود.

همه روش‌ها مزایا و خطرات مختلفی دارند. می‌توانید این موضوع را با جراح در میان بگذارید. بسیاری از افراد پس از جراحی نیازی به ماندن یک شبه در بیمارستان ندارند، اگرچه برخی ممکن است نیاز داشته باشند چند روز در بیمارستان بمانند.

 

yun.ir/dhh9y1

  • darman blog