درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

درمان بلاگ

اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و روش های درمان آنها دریافت کنید

  • ۰
  • ۰

کبد یکی از بزرگترین اعضای داخلی بدن است که در بالاترین قسمت حفره شکمی قرار دارد و در صورت نارسایی، خود را با علائم گوناگونی نشان می‌دهد.

کبد در سمت راست بالا‌ترین قسمت حفره‌ی شکمی قرار دارد و قفسه‌ی سینه می‌تواند از آن حفاظت کند. سلول‌های کبدی دو منبع مختلف برای تأمین خون در بدن دارند که اولین منبع شریان‌های کبدی است که خون سرشار از اکسیژن را از قلب به کبد می‌رساند و دومین منبع سیاهرگ دروازه‌ای نام دارد و می‌تواند خون و مواد مغذی را از سیستم دستگاه گوارش و طحال به سلول‌های کبد برساند.

بیماری‌های کبدی کدام‌ها هستند؟

التهاب یا عفونت سلول‌های کبدی مانند هپاتیت، مسدود شدن جریان صفرا مانند کُلستاسیس، تجمع کلسترول یا تری‌گلیسرید مانند تغییر چرب یا استئاتوز  اختلال در جریان خون به کبد، مواد شیمیایی و مواد معدنی آسیب زا به بافت کبد از جمله بیماری‌های کبدی هستند.

هپاتیت

هپاتیت به معنای التهاب و عفونت بافت کبد است که از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده در تماس بوده، انتقال می‌یابد. واکسن هپاتیت و شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از مصرف مواد غذایی باعث جلوگیری از بروز این بیماری کبدی در افراد می‌شود.

سیروز کبدی

یکی از مراحل پیشرفته‌ی بیماری‌های کبدی با عنوان «سیروز کبدی» شناخته شده است. این بیماری تنها زمانی به وجود می‌آید که التهاب و آسیب به آن‌ها افزایش یافته و می‌تواند در انجام وظیفه شان دچار اختلال شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی به وضعیتی می‌گویند که در آن تجمع چربی باعث التهاب یا عفونت در کبد و کاهش تدریجی عملکرد آن می‌شود.

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون همانند هموکروماتوز از مصرف بی رویه مس حاصل می‌شود و یک اختلال ارثی است که می‌تواند موجب نارسایی کبد یا سیروز کبدی شود.

سرطان‌ها

جالب است بدانید که سرطان‌های کبد به دو گروه سرطان اولیه و سرطان ثانویه تقسیم می‌شوند. منشأ و شروع سرطان اولیه کبد مانند کارسینوم هپاتوسلولار و کُلانژیوکارسینوما ساختمان و سلول‌های کبد هستند. سرطان های ثانویه کبد مانند سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان معده، سرطان لنفوم و سرطان خون از اندام‌های دیگر بدن آغاز شده و از طریق گردش خون به کبد گسترش می‌یابند.

 

منبع مقاله

  • ۹۹/۰۴/۲۳
  • darman blog

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی